Trade and Investment

Trade and Investment

The Analysis & Policy Division (A&P) follows international trade and investment issues – which lie in the competence of other federal offices – from a development policy perspective and represents SDC’s position in interdepartmental consultations and processes. In this area, A&P focuses on the development implications of and development-related issues in free trade agreements and investment protection and promotion agreements, as well as Swiss policy processes related to corporate social responsibility.

 
Contact:  Pierre-André Cordey COR (pierre-andre.cordey@eda.admin.ch)

 

Documents:   

​​ Bedeutung und Stellenwert der OECD-Leitsätze für multinationale Unternehmen in der Schweiz

May 2018
Studie im Auftrag des SECO & der DEZA  

 

Studie "Bedeutung und Stellenwert der OECD-Leitsätze für multinationale Unternehmen in der Schweiz".pdf
Um ihrer gesellschaftlichen Verantwortung nachzukommen und Erwartungen von Anspruchsgruppen hinsichtlich einer nachhaltigen Unternehmensführung zu erfüllen, beziehen sich Unternehmen häufig auf international akzeptierte und legitimierte CSR-Standards. Unter diesen Standards nehmen die OECD-Leitsätze für multinationale Unternehmen eine besondere Stellung ein.

Durch die Verpflichtung der Unterzeichnerstaaten, einen nationalen Kontaktpunkt (NKP) und ein entsprechendes Beschwerdeverfahren einzurichten, verfügen die Leitsätze über eine hoheitliche Komponente, die in dieser Art einzigartig ist.

Um den Stellenwert der OECD-Leitsätze und des NKP in der Schweiz zu ermitteln, haben das SECO sowie die Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA) eine Studie in Auftrag gegeben, deren Ziel es ist, den Bekanntheitsgrad und die Relevanz der OECD-Leitsätze bei Schweizer Unternehmen im Vergleich zu anderen CSR-Standards aufzuzeigen. Zugleich sollen Informationen über den Bedarf an Unterstützung für Unternehmen bei der Umsetzung der OECD-Leitsätze erhoben werden.

 

​​Unburnable Carbon: Getting the singnals right for investors in low- and lower-middle-income countries

June 2018
Author: International Institute for Sustainable Development IISD for SDC

 

This report explores the ways to navigate and close this gap with a focus on a just transition for low-income countries (LICs) and lower-middle-income countries (LMICs) in line with the Paris Agreement and the Sustainable Development Goals (SDGs).

The analysis includes policies affecting investments along the fossil fuel supply value chain from exploration and field development to transportation and fossil fuel power. The scope is global, with India, Indonesia and Ukraine being national-level case studies due to these LMICs’ significant coal resources.

 

The report draws on the review of the latest policy discussions on unburnable carbon and Article 2c of the Paris Agreement on "making finance flows consistent with a pathway toward low greenhouse gas emissions and climate-resilient development" (UNFCCC, 2015).

This review included the analysis of policy documents of international financial institutions (IFIs), intergovernmental organizations (IGOs), relevant government agencies of both developed and developing countries, as well as the growing body of literature on unburnable carbon from academia and non-governmental organizations (NGOs).

 

The authors have also conducted interviews with 27 representatives of relevant stakeholder groups both internationally and in case-study countries (see the Acknowledgements section for details).

 

IISD for SDC on Unburnable Carbon I

IISD for SDC on Unburnable Carbon II

 

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​​Internationale Reform zu Investitionsschutzabkommen: Herausforderung oder Chance für die nachhaltige Entwicklung?

Mai 2018
Author: UNCITRAL Report Working Group III / Markus Mugglin

 

Vom 23. bis 27. April hatte eine Arbeitsgruppe der UNCITRAL (United Nations Commission on International Trade Law) in New York getagt, um mögliche Reformen zum internationalen Streitbeilegungsverfahren (Investor-State Dispute Settlement, ISDS) zwischen Investoren und Staaten zu debattieren.

 

Über 80 Länder und 40 Nicht-Regierungs-Organisationen waren vertreten, um den ISDS-Mechanismus zu begutachten. Dieser ist ein zentraler Bestandteil von tausenden von Investitionsschutzabkommen, die ihrerseits ein wichtiges Instrument der globalen wirtschaftlichen Ordnungspolitik darstellen.

 

Wichtige Herausforderungen wie die Transparenz der Prozesse, die Rolle der privaten Schiedsrichter wie auch die grundlegende Frage des regulatory chills – der indirekte Effekt von ISDS Verfahren, der Regierungen daran hindern könnte, im öffentlichen Interesse zu regulieren - wurden erörtert. Die Bedenken von einer Mehrheit von Staaten im Bezug zu ISDS deuten auf die Notwendigkeit einer Reform – die Weichen sind gesetzt.

 

Die DEZA hat in diesem Rahmen die Beteiligung von Vertretern von Entwicklungsländern in der Arbeitsgruppe unterstützt, und in Partnerschaft mit dem Columbia Center for Sustainable Investment ein wichtiges Stakeholder-Treffen am Rande der Verhandlungen ermöglicht.

 

Für weitere Informationen: UNCITRAL Report Working Group III

 

Zum Thema Investitionsschutzabkommen fand letzten März 2018 die von A&P organisierte öffentliche Veranstaltung «TRAVERSE» in Bern statt zum Thema: «International Investment Treaty Reforms - What Potential is there for Sustainable Development?»

Die Problematik wurde in einer hochkarätigen Diskussionsrunde diskutiert. Die UNO-Organisationen UNCTAD und UNCITRAL, die OECD, das SECO, eine private Firma und zwei Think Tanks waren als Diskussionsteilnehmende dabei.

 

Die gewonnenen Erkenntnisse aus diesem Treffen können im folgenden Bericht von Markus Mugglin, Moderator der Veranstaltung, entnommen werden.

 

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​​Aligning Swiss Investment Treaties with Sustainable Development: An Assessment of Current Policy Coherence and Options for Future Action
2016

Study by the Columbia Center on Sustainable Investment comissioned by SDC

 

Aligning Swiss Investment Treaties with Sustainable Development: An Assessment of Current Policy Coherence and Options for Future Action.  
Policy makers and other stakeholders are currently asking fundamental questions about whether and to what extent international investment agreements (IIAs) are consistent with and are helping to advance sustainable development objectives at home and abroad. These questions are being driven by the convergence of two significant trends: one is the increased public debate regarding the objectives, costs and benefits of IIAs, which is being driven by negotiation of new "mega-treaties" by countries around the world and a continued rise in investor-state arbitrations initiated under these IIAs; the second is convergence among world leaders on the need to ensure that government policies – both at the domestic and international level – catalyze private sector activity in order to achieve sustainable development objectives as recently defined by the Sustainable Development Goals.

This report provides a framework to help answer those questions about whether and to what extent IIAs can and do support sustainable development, and applies that framework to a review of Swiss IIAs. The objective of the review is to help inform discussions regarding whether and how to shape policies regarding existing and future IIAs.

 

April 2016
Author: Lise Johnson, Head of Investment Law and Policy at the Columbia Center on Sustainable Investment

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​​Investments to End Poverty: Real Money, Real Choices, Real Lives

September 2013
Author: Development Initiatives

 

Investments to End Poverty: Real Money, Real Choices, Real Lives
In this report you will find an overview of flows – of governments’ own spending in developing countries, of commercial flows like foreign direct investment and other lending, of private giving through remittances or nongovernmental organisations as well as official money, and of official development assistance and other investments that governments make in developing countries and for global public goods. Through a detailed unbundling of aid by donor, sector and recipient country, this report also gives a full picture of how aid is currently spent and its potential compared to other resources. 

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Links
- State Secretariat for Economic Affairs (SECO)
- International Center for Trade and Sustainable Development (ICTSD)
- International Institute for Sustainable Development (IISD)